Vi har tatt en prat med Ivan Gammelseter, daglig leder i Norva24 Ringerike Septikservice AS, om deres erfaring med å bruke nyttekjøretøy fra Toyota i sin arbeidshverdag.
Solen bader Toyota Hønefoss i et herlig desemberlys, idet fem biler med Toyotaellipsen i front, og Norva24-dekor på sidene, ruller inn på området. Ut av bilene stiger en gjeng staute karer i knallgule arbeidsuniformer, klare for et on-site spyleoppdrag. I tillegg til å være kunde av Toyota, leverer de også sine tjenester til Toyota, blant annet på Hønefoss.
Fra venstre: Eskil, Kim Andre, Andreas og Rune - klare for dagens innsats!
De fleste av oss tenker kanskje ikke daglig på viktigheten av at rørsystemene tilknyttet våre bygg og anlegg fungerer som de skal – før det er for sent. Når tette rør oppstår på grunn av manglende vedlikehold eller uegnede materialer (blant annet en hodepute!) i systemet, kan det føre til kostbare og tidkrevende problemer for både bygning og virksomhet.
Se for deg at rørene i et skolebygg eller borettslag går tett, og at toalettvann som helst skal gå ned – kommer opp, og dekker hele gulvet. Heldigvis finnes det fagfolk som spesialiserer seg på både forebygging og effektiv problemløsning, slik at rørsystemene kan fungere optimalt, uansett utfordring. Og når alarmen går, er Ivans team i Norva24 parat til uttrykning! De har lang erfaring, er lokalkjent, og alltid parat til å bistå med sine tjenester og kompetanse.
Og når Norva24 Ringerike skal ut på oppdrag, er bilene uvurderlige arbeidsverktøy. En stor del av kjøretøyparken består av tunge kjøretøy i lastebilsegmentet, noe som kreves når kundene spenner fra kommuner og oppdrettsanlegg, til borettslag og private husholdninger. Men å være tilgjengelig døgnet rundt, på alle områder, krever også en del kjøretøy i «småbilsegmentet». Og det er her dagens kjøretøy-lineup kommer inn.
Klar for tunge tak: Lettmanøvrert, med et dreimoment på 500Nm, og med en trekkraft på inntil 3,5 tonn, fungerer Hiluxen utmerket til disse oppdragene.
Vi ser blant annet et knalltøff Hilux som trekker en spesialbygget vakuumhenger, og spør hva den brukes til. Vi får til svar at bil og henger kombinerer spyling av rør, rørinspeksjon, tømming av fett, sandfang og liknende.
- Hvorfor har dere valgt en Hilux som trekkbil for denne typen jobber, Ivan?
- Hiluxen kommer frem på steder der de store suge-/ spylebilene ikke kommer
til, for eksempel på trange steder som i parkeringshus og -kjellere.
- Å benytte en mindre bil i de tilfellene det er mulig, er også mer bærekraftig, skyter Ivan inn.
Satser grønt: Med flere elektriske varebiler i kjøretøyparken er Norva24 på vei mot det grønne skiftet
- Ja, for Norva24 har en tydelig miljøprofil. Hva er deres målsetninger i forhold til det grønne skiftet?
- Vi har miljøet i
fokus, og jobber kontinuerlig for å utvikle grønnere tjenester. Målet er at vi
skal være en ledende miljøaktør i bransjen. Vi kunne ønske oss en enda enklere
overgang til det grønne skiftet, særlig når det gjelder de tyngre kjæretøyene,
men vi ser at en utskiftning av småbilparken til elektrisk drivlinje både gir
miljøgevinster, og også er mer kostnadseffektivt. De siste fem årene har vi har
et særlig fokus på å ha rett bil til rett jobb. Ofte sendes småbilene ut i
første front, og kartlegger oppdraget, og eventuelt behov for tyngre skyts. Ved
å unngå å sende ut de største kjøretøyene til enhver situasjon, sikrer vi også
kostnadseffektivitet for kundene våre. Miljøprofilen vi har lagt oss på, der
småbilparken vår er en del av strategien, teller også inn når vi jobber med
anbud og rammeavtaler.
- Dere har både elektriske Proace og Proace City varebiler fra Toyota. Hvordan synes dine medarbeidere at hverdagen fungerer med bilene?
- De synes det er helt topp, de vil ikke ha noe annet. De har gode rutiner, og starter som regel dagen med fulladet bil - klare for oppdrag.
Fullt utstyrt Proace: Innredningen i bilene er spesialkonstruert for å takle de utfordringer både mannskap og kjøretøy møter på i løpet av en arbeidsdag
- Her hos Toyota har vi i mange år hatt en kunden først- mentalitet. Det er en del av vårt DNA. I Norva24 har dere også et sterkt fokus på kundeservice, som man kan se på hjemmesidene deres. Hvordan jobber dere med dette?
- Vårt slagord er 'Vi hjelper Alltid', noe vi etterlever hver dag, som også våre kunder skal oppleve at vi leverer på. Vår store kapasitet som markedslederen innenfor våre tjenester, sammen med svært dyktige medarbeider som har stort eierskap og Passion for det vi driver med - mener vi selv skiller oss fra våre konkurrenter. Vi jobber kontinuerlig med forbedring av miljøkultur i bedriften, slik at vi er sikre på at vi alle jobber i samme retning. Målet å bli en ledende miljøaktør innen vår bransje.
Latteren sitter løst: KHMS (Kvalitet, Helse, Miljø og Sikkerhet)- leder Gaute sørger for god stemning
- Dere var tidlig ute med valg av Toyota som billeverandør?
- Ja, på
småbilsegmentet var det Toyota vi gikk for. Driftssikkerhet og ståtid er
viktige faktorer for oss, i tillegg til tilbudet, servicen og strukturen. Lang
ståtid er kostbart, det er ikke bare å flytte over utstyr til halvannen million
fra én bil til en annen. Vi bygger bilene om etter våre spesifikke behov, og
utvikler da maler som benyttes på tvers av hele konsernet. Dette forenkler
prosesser, og gjør det lett for oss å velge Toyota også fremover.
- Hvordan opplever dere samarbeidet med Toyota Hønefoss, og det å ha
«Toyota i ryggen»?
- Kjempebra! Å ha et lokalt, kortreist tilbud er viktig. Vi får god oppfølging av vår kontaktperson Silje, som alltid er på tilbudssiden. Det har betydd mye i forhold til bilmerket vi ønsket å satse på.
GOD TONE: Regionsansvarlig næring Silje K. Torkelsen hos Toyota Hønefoss leverer på service! Her over en kaffekopp sammen med Ivan Gammelseter i Norva24.
Vi takker for intervjuet, og sjefen for de gulkledte tar plass i sin elektriske Proace City varebil og svinger ut i vintersolen.
Tekst: Marie E. Torp, Bauda AS
Foto: Mads Brekke